De zeven moderne wereldwonderen: Rotswoningen in Petra
Omdat er van de klassieke zeven wereldwonderen nog maar één over is, is er op 7 juli 2007 een nieuwe lijst gekozen met de zeven moderne wereldwonderen. Op deze lijst staan onder andere de rotswoningen in Petra. Deze bijzondere grafkamers in de rotsen kun je nu nog steeds bezoeken in Jordanië. Hier is ook een amfitheater en een oude schatkamer te zien.Zeven moderne wereldwonderen
De lijst met de zeven moderne wereldwonderen is op 07-07-2007 door ruim honderd miljoen mensen samengesteld. De lijst bevat de volgende bijzondere bouwwerken:[OLIST]Chichén Itzá
Cristo Redentor
Colosseum
Chinese Muur
Machu Picchu
Rotswoningen in Petra
Taj Mahal[/OLIST]
Rotswoningen
Zoals gezegd bevinden de rotswoningen van Petra zich in Jordanië. Petra was de hoofdstad van de Nabateeërs, een handelarenvolk. Zij hadden hier een goedlopende handel in wierook opgezet. De stad Petra was een welvarende stad dankzij de hoge belastingopbrengsten. Dit was goed terug te zien aan de gebouwen in de stad.Petra is gebouwd in een kloof tussen de heuvels. De Nabateeërs hadden een speciale religie. Rotsen waren heilig en werden aanbeden. Petra betekent dan ook ‘rots’ in het Hebreeuws.
Grafkamers
De stad Petra werd omgeven door enorme hoge rotsen die makkelijk te bewerken waren, omdat het een relatief zachte steensoort betrof. In de rotsen hakten de Nabateeërs grafkamers uit. Wanneer ze de ruimte hadden uitgehakt met hamer en beitel, gingen de steenhouwers aan de slag. Zij maakten de mooiste versieringen op de graven. In het begin waren deze versieringen nog simpel, maar ze werden steeds groter en opvallender. De grafkamers werden met veel precisie gemaakt. Er werd goed berekend of er geen instortingsgevaar was en alles werd precies recht uitgemeten. Het waren dan ook stevige, duurzame kamers.Trends
Voor de versieringen op de grafkamers werd veel afgekeken van grote wereldsteden zoals Alexandrië. De beeldhouwers namen de modetrends over, maar veranderden ze ook naar eigen smaak. Ze ontwikkelden een eigen stijl die een mengeling was van uitheemse kenmerken en zeventiende-eeuwse barok.Het uithakken van de grafkamers werd veel door slaven gedaan. Dit was namelijk het zware, saaie werk. De beeldhouwers waren echter nooit slaven, maar werknemers uit Petra zelf.