Naamdagen in juli: Martelaren van Gorcum, Sint-Christoffel
Juli is de maand waarin we Maria Visitatie gedenken. Op 2 juli. Maria hoorde dat haar vriendin Elisabeth zwanger was. Elisabeth was de moeder van Johannes de Doper, de vriend van Jezus. Maria ging haar opzoeken om haar te helpen. Maria Visitatie is de patroontitel voor vroedvrouwen. Maria zou onderweg naar Elisabeth geschuild hebben onder een hazelaar. Takjes van hazelaars werden sindsdien in een raamkozijn gestoken ter bescherming tegen de bliksem.
Heilige Martelaren van Gorcum, 9 juli
In 1572, vier jaar na het begin van de Tachtigjarige Oorlog, namen de opstandige Geuzen Gorcum, Gorinchem in. Hoewel er vrijheid van godsdienst werd toegezegd, werden negentien priesters en kloosterlingen door de Geuzen gevangengenomen en gemarteld.
In een oude schuur in Brielle werden de meesten opgehangen en anderen op de brandstapel gezet op de Grote Markt van Brielle. In Brielle staat sinds 1932 de Martelaarskerk. Jaarlijks wordt er een Nationale Bedevaart gehouden. Achter de kerk is het
Martelveld. Aan de achter de kerk aanwezige oude kloosterbron worden genezingen toegeschreven.
Sint-Margriet, 20 juli
Margriet zou in de vierde eeuw geleefd hebben en zou bekeerd zijn door haar voedster. Haar vader was een heidense hogepriester. In een kerker gegooid overleeft zij geselingen en ze wordt in kokend water gegooid. Ze vecht tegen een draak (!) en wordt daarna op bevel van de Romeinse keizer Diocletianus onthoofd. Positief is zij de patroonheilige van zwangeren, studenten en boeren. Negatief is zij "De boze Margriet" of "De zwarte Griet", een heks dus.
Natuurlijk is de mooie witte bloem met het gele hartje naar haar genoemd. Kinderen deden vroeger spelletjes met de bloemblaadjes en het hartje. De bloemblaadjes werden uitgetrokken: ja, nee, ja, nee... over of het meisje wel of niet zou trouwen. Als het hartje in de lucht werd gegooid, ving men een aantal korreltjes. Dat aantal zou het aantal te verwachten kinderen zijn. De oogst begint vaak op Sint-Margriet. Hooi wordt er nog niet binnengehaald, want dan slaat de bliksem in de schuur.
Sint-Christoffel, 25 juli
De toenmalige Reprobus werd in Kanaän geboren. Hij bekeerde zich tot het christendom en bekeerde zelf duizenden mensen tot het christelijk geloof. Hij was een zogenaamde Noodhelper. Binnen het katholieke geloof bestonden de "Veertien Heilige Helpers", die ook bij ziekten hielpen, de zogenaamde Noodhelpers.
Het verhaal van zijn naamsverandering ontstond in de twaalfde eeuw: Reprobus wilde een hulp van Jezus zijn en hij vroeg raad aan een kluizenaar. Om zijn grote gestalte raadde deze hem aan dat hij mensen over de rivier zou moeten gaan dragen. Op een donkere avond wilde een klein jongetje naar de overkant. Maar op de schouders van de sterke Reprobus werd het kind steeds zwaarder. Toen ze aan de overkant waren, verdween het kind. Reprobus wist zeker dat hij Jezus naar de overkant had gedragen. Vanaf dat moment noemde hij zich Christoforus of Christoffel (christusdrager). Christoforus beschermt tegen aardbevingen, water, vuur en hongersnood. Hij is de patroonheilige van schippers en goudzoekers. Op vele dashboards vindt men zijn afbeelding: hij is ook de patroonheilige van de reizigers.
Sint-Jacobus de Meerdere, 25 juli
Jacobus was een van de lievelingsleerlingen van Jezus. In 44 werd hij onthoofd onder het bewind van Herodes Agrippa. Hij werd in een bootje gelegd dat naar de noordwestkust van Spanje voer. Een stem uit de hemel beval dat de schelp een zinnebeeld zou zijn voor Jacobus. Dat werd de Sint-Jacobsschelp. Voor pelgrims die naar Santiago de Compostella liepen, was de Jacobsschelp op hun hoed de drinknap voor onderweg. Hij werd dus de patroonheilige van de pelgrims. Samen met vrienden plukte hij eens in een korenveld halmen om te eten. Ze werden bestraft, behalve Jacobus. Hij beloofde dat hij vanaf dat moment het koren zou beschermen. Hij werd de patroonheilige van de molenaars en van de oogst.
Sint-Anna, 26 juli
Aan Anna zijn tientallen kerken gewijd. Zij zou de grootmoeder van Jezus zijn geweest. Er zijn heel veel Sint-Anna bedevaartplaatsen. Overal zouden ook relikwieën van haar zijn. Bronnen in de bedevaartplaatsen genezen oogziekten, laten huiduitslag verdwijnen, zo ook hoofd-, borst- en buikpijn. Ze is belangrijk voor de oogst van koren en aardappelen. Sint-Anna is de patroonheilige van zwangeren, moeders, kleermakers, touwslagers, mijnwerkers en schippers. Sint-Anna werd gevierd met feestvuren en dans. Van de rogge uit de oogst werd roggebrood gebakken.
Een juli met zon, vult kelder en ton.
Lees verder