Kunststromingen van de jaren zeventig
Hoewel de jaren zeventig tal van interessante ontwikkelingen en gebeurtenissen kennen, worden deze in het collectief geheugen vaak in de meer uitgesproken jaren zestig geplaatst. Men kan de jaren zestig dan ook eigenlijk zien als een tijdperk dat zich uitstrekt tot in het midden van de jaren zeventig. In de kunst zien we wel een duidelijk verschil tussen de jaren 60 en 70; de kunstenaars die de jaren 70 zouden opluisteren waren een nieuwe generatie. Een generatie die de oorlog niet of nauwelijks had meegemaakt.
De jaren zeventig
De jaren zeventig kunnen in veel culturele opzichten gezien worden als een verlenging van de jaren zestig. Men stelt dan ook wel eens dat de jaren zestig eigenlijk pas halverwege de jaren zeventig eindigden. In de kunst kunnen we de jaren zeventig wel duidelijk onderscheiden van de jaren zestig. De kunstenaarsgeneratie van de jaren zestig hadden de oorlog bewust meegemaakt, waar de kunstenaars uit de jaren zeventig over het algemeen de oorlog niet of niet bewust hadden meegemaakt. Dit zorgde voor een duidelijk verschil in opvattingen over de kunst. Waar de jaren zestig, met de hippiecultuur, zich kenmerkte door een opstand tegen de steeds sterker wordende technocratie, waren de jaren zeventig vooral een terugkeer naar de filosofie en het aardse.
Kunststromingen uit de jaren 70
In de jaren 70 werden diverse stromingen bekend. De bekendere van deze stromingen waren:
- Minimal Art
- Concept Art
- Performance
- Land Art
- Arte Povera
- Hyperrealisme
- Fundamenteel
Minimal Art
Minimal Art probeerde de kunst te vinden in het minimaliseren en het beperken tot het meest noodzakelijke. Het doel was om middels deze dematerialisatie het werkelijke concept achter de kunst de ruimte te geven. In feite draaide volgens de Minimal Art de kunst immers om het concept; zodra het concept bedacht is, is eigenlijk de rest van de kunst minder belangrijk. Waar Minimal Art nog verwees naar de anonieme massaproductie, zou de Concept Art verder gaan in het belang van het concept.
Concept Art
Net als bij Minimal Art was het concept achter de kunst het belangrijkste. Bij Concept Art werd dit echter zo ver doorgetrokken dat de meeste Concept Art zeer abstract is. Het idee achter Concept Art is dat alleen de conceptuele voorfase van het kunstwerk van belang is; de rest is niet meer belangrijk. Dit zorgt wel voor een probleem; als de ware kunst slechts draait om het concept, zou het dus niet nodig moeten zijn om een kunstwerk daadwerkelijk te maken. Dit beperkt immers het concept in de vorm die het gegeven wordt. Deze beperking is juist datgene wat Concept Art wil voorkomen. Maar als er geen kunstwerk wordt gemaakt, hoe komen anderen dan te weten wat het Concept is?
Performance Art
Performance Art kenmerkt zich door de uitvoering van de kunst, vaak door middel van het eigen lichaam. Deze kunst laat vaak een zeer fysieke uitvoering zien, waarbij gevaar of pijn in veel gevallen niet geschuwd wordt maar zelfs onderdeel van de kunst uitmaakt.
Land Art
De drukte van het alledaagse leven werd geschuwd door de Land Art; zij gingen juist op zoek naar de gebieden waar de mens minder invloed op had gehad. Deze hang naar de natuur leidde vaak tot woestijnachtige omgevingen. In Land Art wordt het landschap door middel van wijzigingen tot een kunstwerk gebracht. Men werkt dus in feite als een beeldhouwer aan het gebied dat men als kunstwerk wil doen herrijzen.
Arte Povera
De Arte Povera (armoedige kunst) is een Italiaanse stroming, welke kunst maakt uit juist die alledaagse materialen die we als waardeloos zouden omschrijven. Geen goud of zilver, maar juist karton of plastic kenmerken deze kunstwerken. Een belangrijk doel van deze groep was het eerherstel van de Europese kunstenaars. De laatste tijd waren immers juist de Amerikaanse ideeën en stromingen de boventoon gaan voeren en hier wilde men zich van afzetten. In plaats van de overdreven blik naar de toekomst die Minimal en Concept Art hadden, voedde Arte Povera zich juist in het verleden.
Hyperrealisme
Hyperrealisme draaide juist weer om het vakmanschap van de kunst, waar Minimal (een andere Amerikaanse stroming) juist om het concept draaide. Het vakmanschap van het hyperrealisme stond centraal; men maakte kunst aan de hand van dia's of foto's met als doel om de werkelijkheid goed vast te kunnen leggen. Het oog van de kunstenaar kon de werkelijkheid immers wat vervormen, maar door het vast te leggen met het oog van de camera werd de werkelijkheid "gevangen", waardoor deze exacter kon worden vastgelegd.
Fundamentele kunst
Fundamentele kunst was juist weer een stroming die het concept weer voorop stelde. Hier wilde men juist de basis van de kunst blootleggen. In deze kunst stelde men dan ook dat een schilderij niets meer was dan een vlakte met daarop een ordening van kleuren.
Kunststroming | Kunstenaar |
Minimal Art | Klein |
| LeWitt |
| Stella |
Concept Art | Cage |
| Rauschenberg |
| Warhol |
| Manzoni |
| Christo |
Performance | Pollock |
| Mack |
| Kaprow |
| Andre |
| Mathieu |
Land Art | Andre |
| Serra |
| Christo |
Arte Povera | Nevelson |
| Kienholz |
Hyperrealisme | Hanson |
| Estes |
| de Haan |
Fundamenteel | Stella |
| Louis |
| Armando |
| Schoonhoven |
| Johns |