Bekende conceptuele kunstenaars uit de jaren zeventig
Hoewel conceptuele kunst niet ontstaan is in de jaren zeventig, kennen deze jaren wel het hoogtepunt van de conceptuele kunst. In deze periode is de concept art tot volle wasdom gekomen en is de term zelf ook ontstaan. Diverse kunstenaars hebben van zich laten horen in deze periode; in dit artikel worden een aantal van de bekendere kunstenaars beknopt behandeld
John Baldessari
John Baldessari is geboren in 1931. Als kunstenaar begon hij met meer conventionele schilderijen, maar in 1970 maakte hij een radicale beslissing door al zijn conventionele
schilderijen te verbranden in een crematorium en de as uit te strooien in de tuin van het Jewish Museum in New York. Vanaf dat moment besloot hij nooit meer saaie kunst, zoals hij het noemde, te maken. Zijn obsessie met tekst, gecombineerd met de beslissing om nooit meer saaie kunst te maken, leidde onder andere tot werken zoals een werk dat bestond uit een aantal blaadjes die volgeschreven waren met dezelfde regel "I Will Not Make Any More Boring Art" uit 1971. In feite was dit kunstwerk zelf natuurlijk saai door de herhaling van de zin.
John Latham
John Latham leefde van 1921 tot 2006. John Latham was een kunstenaar met een duidelijke visie. In zijn kunst wilde hij vraagtekens plaatsen bij het wetenschappelijke denken uit de tijd. Om zijn concepten tot uiting te laten komen gebruikte hij verschillende verschijningsvormen, zoals schilderijen, performance art, assemblages, beeldhouwwerken, films enz. Een van zijn bekendere kunstwerken is de
happening "Still & Chew". In deze happening vroeg hij een aantal mensen om op bladzijden uit het boek "Art en Culture" van Clement Greenberg te kauwen. Deze bladzijden werden, nadat erop gekauwd was, als een propje in een fles met azijn gedeponeerd. De ideeën van Greenberg konden op deze manier als het ware gisten. Het boek was echter geen eigendom van de kunstenaar; het betrof een geleend boek uit de bibliotheek. In plaats van het boek werd dan ook het de fles geretourneerd. De fles is uiteindelijk terechtgekomen in het Museum of Modern Art in New York.
Joseph Kosuth
Joseph Kosuth werd geboren in 1945 en is met name bekend van zijn uitspraak dat alle kunst na Duchamp van nature conceptueel is omdat alleen nog maar
conceptuele kunst kan bestaan. Kosuth werd sterk beinvloed door Wittgenstein, de bekende filosoof. Niet alleen Wittgenstein beïnvloedde Joseph Kosuth overigens, hij had een sterke interesse in meerdere wetenschappers en filosofen. Dit laatste kwam ook tot uiting in zijn werk "Passagen-Werk" uit 1992. Dit werk bestond uit een gang waar alle kunstwerken met zwarte doeken waren bedekt en een gang waar ze met witte doeken waren bedekt. Deze doeken bevatten vervolgens weer uitspraken van zowel filosofen als wetenschappers.
Lawrence Weiner
Lauwrence Weiner werd in 1942 geboren. Initieel maakte Weiner schilderijen in opdracht. Later ging hij zogenaamde "statements" verzamelen en gebruikte hij alleen nog maar teksten in zijn
kunstwerken. Zoals hij het zag was er geen kunst zonder taal. Aangezien Weiner zelf dacht dat zijn werk onverkoopbaar was, sloeg hij het eerste aanbod tot expositie van zijn statements af. Later besloot hij dat het ook niet echt exposeerbaar was, dus maakte hij er maar een catalogus van. Zijn werken bestaan uiteindelijk dus uit een grote reeks kleine teksten, welke uiteindelijk toch vaak in schilderijen getoond zijn zoals ze bedoeld zijn; als tekst.
On Kaware
Geboren in 1933, was On Kawara een bijzondere kunstenaar. In 25 jaar heeft hij ongeveer 2000 zogenoemde "date-paintings" gemaakt. Deze schilderijen bestonden uit een effen ondergrond, met daarop in witte letters de datum van de dag waarop het gemaakt werd. Als "bewijs" en deel van het kunstwerk werd in de verpakking een krant van dezelfde datum bijgeleverd. Andere aparte
kunstwerken van On Kawara bestonden bijvoorbeeld uit zijn aparte telegraafberichten, zoals "Ik ben niet van plan zelfmoord te plegen, wees niet bezorgd". Ook zijn postkaarten zijn bekend; 10 jaar lang stuurde hij vanaf verschillende plekken in de wereld postkaarten met daarop het tijdstip geschreven waarop hij wakker werd, zoals "I got up at ...."
Hans Koetsier
Hans Koetsier leefde van 1930 tot 1991 en was een van Nederlands' meest bekende
conceptuele artiesten. Zijn werk werd ook bewust door hemzelf bij een groot publiek onder de aandacht gebracht. Zo plaatste hij vaker paginagrote advertenties in dagbladen met daarop verwarrende teksten. Een van de bekendere teksten uit deze periode is de paginagrote advertentie met "Wat zal ik nou weer es voor jullie verzinnen". Verder werd er ook niks verwacht van de lezer, deze moest vervolgens zelf beslissen wat er met de geboden informatie gebeurde. Andere uitingen van zijn conceptuele denkwijze waren de diverse plannen die hij richting de overheid stuurde. Zo stelde hij voor om 100.000 liter bloed over de Dam uit te storten als symbool voor de 20.000 slachtoffers uit het toenmalige conflict in het Midden-Oosten.