Voorkom een infodump in je verhalen
Als je verhalen schrijft, dan is het goed mogelijk dat jij je lezers heel veel wilt vertellen. Wanneer je té veel schrijft en té veel informatie weggeeft, dan wordt dit ook wel een infodump genoemd. Dit wordt door lezers doorgaans als storend ervaren en moet dus worden voorkomen. Hoe doe je dit? Hoe voorkom je een infodump in je verhaal of manuscript?
Wat is een infodump?
Een infodump wordt doorgaans als erg vervelend ervaren, maar toch maken veel (beginnend) schrijvers er gebruik van. Bij een infodump zet je veel informatie in je verhaal. Zo veel, dat de vaart uit het verhaal wordt gehaald. Een infodump is eigenlijk letterlijk het dumpen van veel informatie in je verhaal en dit wordt dan op zo’n manier gedaan, dat het storend is.
Personages beschrijven
Personages kunnen beschreven worden met een infodump, maar verstandig is het niet. Een voorbeeld van een slechte infodump om personages te beschrijven:
Kevin keek lachend naar zijn vriendin Amy. “Ik hou van je,” zei hij.
Ze antwoordde niet. Het leek net alsof ze hem niet had gehoord.
Twee jaar geleden hadden ze elkaar leren kennen. Ze waren in een discotheek en Kevin had net een biertje voor zichzelf en zijn maten besteld. Hij had zich vandaag extra opgedoft en zijn leukste kleding aangetrokken. Ook had hij lekker aftershave op gedaan, alsof hij wist dat er vandaag iets ging gebeuren.
Toen zag hij haar staan: met haar prachtige rode jurk aan en haar haren in een mooie vlecht. Kevin was meteen op haar afgelopen en had zich voorgesteld.
In dit voorbeeld zit je net lekker in het verhaal en vraag je je wellicht af waarom Amy niets zegt. Juist op dat moment krijg je een infodump en dit haalt je helemaal uit het verhaal. Erger nog: de infodump kan soms wel pagina’s lang duren. De lezer krijgt te horen hoe ze elkaar hebben ontmoet, hoe ze een relatie kregen en wat ze allemaal hadden gedaan. Deze samenvatting is vaak helemaal niet nodig voor het verhaal en zorgt er vooral voor dat de lezer zich gaat storen. Bedenk je tijdens het schrijven van een verhaal dus altijd of iets echt nodig is. Is het een toegevoegde waarde voor je verhaal om een hele voorgeschiedenis te vertellen? Zo ja, misschien kan dit dan beter in bijvoorbeeld een proloog. Is het geen toegevoegde waarde? Laat het dan weg. Je kunt best kort vermelden waar de personages elkaar van kennen, bijvoorbeeld:
Kevin keek lachend naar zijn vriendin Amy. Ze was nog net zo mooi als twee jaar geleden, toen hij haar in de discotheek zag. “Ik hou van je,” zei hij.
Ze antwoordde niet. Het leek net alsof ze hem niet had gehoord.
‘Zoals je weet…’
Sommige auteurs maken gebruik van een infodump in een dialoog. Dit wordt dan op een aparte manier opgelost, zie het voorbeeld:
“Zoals je weet heb ik Amy ontmoet in een discotheek. Het was liefde op het eerste gezicht. Ik ben meteen op haar afgestapt zodra ik haar zag.”
Dit soort dialogen komen geforceerd over. In het echte leven zal iemand nooit op deze manier een heleboel vertellen over een ander. Als de ander het al weet, waarom wordt het dan alsnog verteld? Voorkom dit soort dialogen. Het kan ook anders:
“Kom je eigenlijk nog wel eens in die discotheek waar je Amy hebt ontmoet?”
“Nee, ik ben er al een tijdje niet meer geweest.”
Je zegt dan precies hetzelfde, alleen op een hele andere manier en je voorkomt het 'zoals je weet...'.
Onnodige uitleg bij verhalen schrijven
Sommige mensen denken dat het nodig is om alles uit te leggen. Hoe de hoofdpersoon bijvoorbeeld iemand heeft leren kennen, waarom hij in een bepaalde straat woont of waarom er gekozen is voor bepaalde voorwerpen. Sommige uitleg is belangrijk voor een verhaal, maar veel uitleg is helemaal niet nodig. Wees kritisch en vraag je af of de informatie die je geeft van belang is voor een verhaal.
Fantasy en sci-fi
Bij fantasy en sci-fi kun je er vaak niet aan ontkomen dat er veel informatie gegeven moet worden. De verhalen spelen zich af in een andere wereld dan die wij kennen en er gelden wellicht ook hele andere regels. Het is dus noodzakelijk dat je lezer dit te weten komt. Probeer wel te voorkomen dat de informatie saai is om te lezen. Doseer het over het hele verhaal en prop niet alles in een eerste hoofdstuk. Eventueel kun je spanning combineren met informatie, waardoor de lezer door wilt blijven lezen.
Proeflezers
Twijfel je of de informatie in je boek een infodump is of ben je bang dat lezers het saai zullen vinden? Dan kun je de hulp inschakelen van proeflezers. Vraag hen om met een pen (of een kleurtje in een document op de computer) aan te geven welke stukken ze te langdradig en saai vonden. Vraag ook of de uitleg duidelijk genoeg is en waar het eventueel ingekort kan worden. De mening van proeflezers is bij verhalen schrijven erg belangrijk, omdat zij heel anders naar je tekst kijken.