Schilderkunst 17e eeuw: Genreschilderkunst

Het begrip genreschilderij
In de schilderkunst betekent genreschilderij een afbeelding van een scène uit het dagelijks leven. Het betreft zowel scènes uit het leven van de gewone man (boeren, ambachtslieden, enzovoorts) als 'voorname' taferelen uit het leven van de gegoede burgerij. In de zeventiende eeuw genoten genretaferelen, naast het portret, het landschap en het stilleven, een grote populariteit.Genreschilderijen werden vooral gekocht door gezeten burgers. Deze schilderijen waren geschikt om hun woonkamers te verfraaien. Ze gaven de visie van hun bezitters uitstekend weer. Het realisme van deze genreschilderijen was overigens geen doel op zich. Genreschilderijen bevatten, net als stillevens, een morele boodschap. De huiselijke scènes geven blijk van thema's als properheid, zuinigheid, ordelijkheid, liefde en de seksuele moraal. Vele genreschilderijen bevatten toespelingen op seksuele ontsporingen. De getoonde seksuele ontsporingen geven de kijker de mogelijkheid om te mopperen over de zondigheid ervan of om zich te verlustigen met de losbandigheid.
Het begrip genreschilderij werd overigens pas voor het eerst in de achttiende eeuw gebruikt. In de zeventiende eeuw gebruikte men eenvoudigweg een benaming voor een bepaald 'soort' scène. Zo werden afbeeldingen van eet- en drinkpartijen van de 'gewone man' tafereeltjes genoemd, terwijl afbeeldingen van een gezelschap van elegante dames en heren uit de betere kringen, die samen eten, drinken, of musiceren, een gezelschapje of een elegante conversatie werden genoemd. Een afbeelding van een bordeelscène werd een bordeeltje genoemd.
Dit beknopte overzicht doet geen recht aan de grote verscheidenheid van de genreschilderkunst in de zeventiende eeuw. In een kort overzicht kan slechts een beperkt aantal schilderijen met voorstellingen uit het dagelijks leven in de zeventiende eeuw worden getoond. Als een eerste kennismaking met de genreschilderkunst, door kunsthistorici wel de grootste picturale uitvinding uit de zeventiende eeuw genoemd, kan het waarschijnlijk volstaan.

Boerentafereel
In de 18e eeuw werd het begrip genre toegepast op alle voorstellingen uit het leven. Het begrip genre omvatte dus meer dan taferelen uit het leven van de gegoede burgerij. Ook schilders van ruwe scènes met boeren en landlopers werden voortaan gerekend tot de genreschilders.In de zestiende eeuw schilderde Pieter Breugel de Oude voorstellingen van feestvierende, lachende en dronken boeren. Adriaen van Ostade (1610-1685) was een directe navolger van Breugel. Hij schilderde zijn hele leven boerengezelschappen. De schilder toonde een onopgesmukte (niet mooier gemaakte) weergave van het ruwe boerenleven. Vaak was er bij zijn taferelen in de herberg sprake van dronkenschap, vrolijkheid en vechtpartijen.

Het bordeeltje
Bordeeltjes waren in de zeventiende eeuw een populair genre. Bekende schilders uit de zeventiende eeuw, als Rembrandt, Jan Steen en Gerard Terborch, hebben bordeeltjes geschilderd. Ze zijn niet altijd duidelijk van herbergtaferelen te onderscheiden. Vrouwelijke bedienden in herbergen gingen in de zeventiende eeuw vaak genoeg in op de erotische wensen van hun gasten, om zo hun karige loon aan te vullen.De Leidse fijnschilder Frans van Mieris (1635-1681) schilderde deze typische bordeelscène. Een meisje schenkt wijn in voor een soldaat. Uit allerlei details, zoals het open keurslijfje van het meisje, haar ondeugende blik, de luit aan de muur en de twee parende honden op de achtergrond, blijkt dat dit een bordeelscène is.Toch is dit geen gewaagde of uitdagende voorstelling. Dat komt omdat het zo verfijnd geschilderd is. Leidse fijnschilders stonden bekend om hun schitterende stofuitdrukking. Daardoor krijgt zelfs deze voorstelling nog iets deftigs.
Feestdagen
Jan Steen (1626-1679) schilderde chaotische huishoudens, komische taferelen en feesten in familiekring. Zo schilderde hij onder andere het driekoningenfeest, Pasen en het sinterklaasfeest. Zijn schilderijen van vaak rommelige huiselijke taferelen hebben hem populair gemaakt. We spreken ook nu nog van 'een huishouden van Jan Steen'.
Interieurs
Pieter de Hoogh (1629-1684) schilderde voornamelijk figuren (vaak vrouwen) in een interieur of op een binnenplaats. We kunnen een kijkje nemen in het dagelijks leven van de welgestelde burgerij in de Gouden Eeuw. Zijn interieurs weerspiegelen de typische Hollandse deugden: netheid, orde, huiselijkheid, burgerlijkheid en moederschap.
Galante gezelschappen
In de zeventiende eeuw werden galante gezelschappen geschilderd. De afgebeelde figuren zijn afkomstig uit de betere kringen. De chic geklede figuren (vaak jonge mensen) bevinden zich in een te kleine ruimte. De handeling is beperkt. Er wordt gedronken, gegeten, gerookt en gepraat. In de zeventiende eeuw werden deze schilderijen beschouwd als (milde) kritiek op de losbandige jeugd. Hun gedrag werd niet afgekeurd, maar ironisch becommentarieerd.

De brief
Brieven schrijven was in de Nederlandse genreschilderkunst in de Gouden Eeuw een geliefd motief. De brief was het communicatiemiddel van welgestelde burgers. Ook toen kon men al voorbeeldboeken kopen met stijladviezen en voorbeeldzinnen. Het ontvangen, schrijven en lezen van brieven wordt in de genreschilderkunst vaak met de liefde in verband gebracht.
De muziek
Ook de muziek was in de genreschilderkunst een geliefd motief. Op schilderijen uit de zeventiende eeuw zien we huiselijke taferelen met musicerende mensen. Muziek werd in verband gebracht met de liefde. Volgens de traditie hadden muziekuitvoeringen te maken met hofmakerij.

Doktersbezoek
In de zeventiende eeuw werden verschillende schilderijen vervaardigd over het bezoek van een dokter. De artsenopleiding stond In de zeventiende eeuw nog in de kinderschoenen. Toekomstige artsen leerden over de anatomie van het menselijk lichaam en over het bereiden van medicijnen.Op dit schilderij van Samuel van Hoogstraten is de dokter gekleed in een ouderwets kostuum, wat hem voor de mensen uit de zeventiende eeuw herkenbaar maakte als een schertsfiguur, een kwakzalver. Hij werd ook wel 'piskijker' genoemd, omdat hij door het kijken naar de urine meende te kunnen vaststellen of een vrouw zwanger was. Waarschijnlijk is de vrouw, die lusteloos in haar stoel hangt, dus niet ziek, maar hoogstwaarschijnlijk zwanger. De vrouw houdt de vingers en de handen in elkaar gesloten, een gebaar dat in verband werd gebracht met zwangerschap. De kat, met een muis tussen zijn poten, is een symbool van wellust. De man en de vrouw zijn kennelijk ook in de 'kluwen van de wellust' terechtgekomen.

Een bedrieglijk echte weergave van rijke interieurs
Er waren in de zeventiende eeuw kopers die op zoek waren naar een bedrieglijk echte weergave van de werkelijkheid. De fijnschilder Gerad Dou schilderden soms dagen om de illusie van een bezemsteel te realiseren. Hij wordt beschouwd als de voorman van de Leidse fijnschilders. De fijnschilders Frans van Mieris en Gabriël Metsu waren bij hem in de leer geweest. Dou was in zijn tijd een gewaardeerde en goedbetaalde schilder.Gerard Dou schiep in zijn schilderijen een werkelijkheidsillusie. Ook in dit schilderij geeft hij alle voorwerpen zo realistisch mogelijk weer. Kijk maar naar de zilveren lampetkan, de spiegel en de wijnkoeler op de voorgrond. Het schitterende Perzische tafelkleed, de met zijde beklede stoel en het goudbehang worden verbluffend realistisch weergegeven. Ook de satijnen jurk en het glanzend met bont gevoerde jasje lijken net echt. Dit schilderij heeft een moraliserend inhoud. De vrouw die zich mooi maakt achter de spiegel verwijst naar ijdele schijn en vergankelijkheid.